Passa al contingut principal

Sobre els somnis....

Ahir, dilluns 9 de novembre, vam veure el curtmetratge que es troba a una entrada anterior del bloc: "Somnis". Vam estar comentant en grup de dos les preguntes que es van formular al bloc. L'Arnau ens va fer de secretari aquesta vegada. Aquest és el resultat del treball dels grups.

La majoria van afirmar ràpidament que els somnis no es podien vendre, tot i que hi va haver qui va dir "Depèn..." Quan semblava que no hi havia un acord i calia aturar-se a veure què significava aquest "depèn", una persona va dir "però es poden compartir". Una observació molt atenta i encertada, vaig pensar. Vaig mirar a tothom i vaig preguntar si estaven d'acord, van dir que sí i vam continuar endavant.

La realitat dels somnis... qüestió complexa. Vaig recordar aquella cita de Shakespeare: "del material que estan fets els somnis..." De quin "material" estan fets? De pensaments, van dir la majoria; de fantasia i de veritat, van afegir altres. Realment, els nois i noies ahir estaven força inspirats.

Tothom sabia que volia dir l'expressió "un somni s'ha fet realitat":
-és el que es diu quan has somniat una cosa i al cap del temps s'ha fet realitat
(Aquesta resposta no era molt aclaridora tenint en compte que "realitat" no està gaire clar què significa...)
-Una cosa que desitges / vols / penses  s'ha acomplert / s'ha fet realitat
( I d'aquí semblava que ja no podíem tirar més del fil...)
Sembla ser, si més no, que hi ha una relació entre voler-desitjar-somniar-pensar, d'una banda; i acomplir-se - realitzar-se, d'altra.

Vam prendre nota de les dites o expressions relacionades amb els somnis o el somiar: somiatruites, no tocar de peus a terra, estar a la lluna, estar als núvols.
( A ningú no se li acudia res més...)

Davant de la pregunta sobre si hi ha més d'una realitat, un cop més la resposta ràpida va ser "no". Però, en segon terme, algú va afirmar que sí: hi havia, per exemple, la realitat virtual. També algú va parlar de la realitat en diferents dimensions. Algú va parlar de la realitat dels propis pensaments, de la pròpia realitat.

La setmana que ve celebrem el Dia Mundial de la Filosofia fent un mural per compartir amb la resta de companys i companyes de l'institut. Fins llavors.... que tingueu feliços somnis!



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Els contes a l'inrevés o contes nous a partir dels contes de sempre - El geni que volia tres desitjos

Aquest conte inventat pel Lucas és un autèntic conte a l'inrevés pel que fa al motor de l'acció, doncs no és el geni qui compleix desitjos, sinó que els demana. També fa pensar que potser els genis de veritat són les persones poderoses a causa dels diners, i que són aquests els que fan possible que certs desitjos es facin realitat. El conte inverteix la versió tradicional per posar del dret la realitat, substituint l'egoisme per l'amor, la justícia per la injustícia. Això sí, deixa ben clar que cal una força tan poderosa com la d'un geni per aconseguir persuadir de que facin el bé aquells que tenen en les seves mans fer-lo. Un conte sobre desitjos o un desig de conte? EL GENI QUE VOLIA TRES DESITJOS Hi havia una vegada, en una gran ciutat, un milionari tan ric com amargat, que vivia sol i mai feia res per la gent. Robava els diners als pobres necessitats, feia que els nens treballessin a les seves mines tot el dia i que no poguessin anar a l'escola. Era tan mi

Tenir cor, tenir coratge, tenir intel.ligència

A classe llegim aquests dies El Mago de Oz. Els personatges van camí del país d'Oz per demanar uns dons al mag... La Dorothy voldria tornar a casa, a Kansas, amb els seus oncles. L'home de llauna voldria tenir un cor. El lleó covard voldria tenir coratge. I l'espantaocells voldria tenir intel.ligència... Algunes de les "proves" de tenir cor podrien ser... I aquestes altres podrien ser "proves" de tenir coratge... I aquí unes quantes "proves" més... Ara, de tenir intel.ligència.

Per què contes....

Perquè socialitzen, inculquen idees, creences i valors socials. Perquè transmeten models d'actuació. Perquè ofereixen models d'identificació des del punt de vista emocional. Perquè ensenyen com resoldre conflictes. Perquè en el món màgic del conte es poden descarregar l'agressivitat, l'ansietat i les pors reals. Perquè són font d'imaginació i de creativitat que permeten crear les pròpies històries i imaginar el món ideal propi, els somnis i els malsons. I perquè treballar tot això a l'ensenyament secundari és necessari!!! Un regalet final de comiat a aquest treball que, si més no aquest curs, haig de deixar per d'altres projectes.